Aastast 2006 soomlastele Saaremaal enduromatku ja -treeninguid korraldanud Antti Laine on meie suurima saare enduro- ja puhkevõimalustest vaimustuses. Saare Isanda hüüdnime teeninud soomlane soovib seda enduro paradiisi ja Eesti Ibizat selle aasta juulis kõigile maailma enduro tippudele tutvustada.

Heledapäine Antti jagab oma elu Lahti ja Saaremaa vahel. Kinnisvara valdkonnas tegutsev mees elab poole ajast Soomes, poole aastast veedab aga Saaremaa metsades, mis erinevad nii väga kaljustest ja savistest Soome enduroradadest. Antti jaoks on Saaremaa tõeline endurosõitja paradiis.

Enduroga hakkas soomlane tegelema aga alles 35-selt aastal 2006. Noorena oli ta hoopis murdmaasuusataja, jõudes peaaegu elukutselise tasemele ning kuuludes Soome noortekoondise ettevalmistusrühma.

Antti esimene enduromootorratas oli  KTM 300, enduros võistlema hakkas ta aga alles eelmisel aastal. Sellest ajast saadik on Antti toetanud ka mitmeid noori sõitjaid, näiteks Roni Nikanderi, Emil Helanderi ja Antti Hännineni. Neist viimane keskendub 2020 hooajal ühele rahvusvahelisele sarjale ja Soome meistrivõistlustele. Hetkel panustab Antti  10-17-aastaste noorte sõitjate meeskonda Team Everlast Welds, mille värvides ta ka ise võistleb.

Soomlase esimene ettevõte Saaremaal oli ööklubi Diva, mille ta rajas aastal 2003 ning kus „Kuressaare parimad peod“ tänaseni toimuvad – Divas leiab 19. juulil aset ka Enduro GP Estonia ametlik afterparty

Oma teise kodu lõi Antti Saaremaale aastal 2006 ning sellest ajast saadik korraldab ta siia soomlastele ka enduromatku.

„Saaremaa endurorajad on liivapõhjased, hästi sõidetavad ning keskmiselt selgelt kiiremad kui Soome rajad,“ iseloomustab Antti männi- ja kadakametsade poolest rikka maastikuga saare sõiduvõimalusi. Tähelepanuta ei saa jätta ka asjaolu, et kliima on siin palju soojem ja pehmem kui meie põhjanaabrite juures. 

„Saaremaal ei leidu peaaegu üldse kive ega savipinnast,“ lisab Antti. „Traditsiooniline Soome enduro on märksa aeglasem ja tehnilisem „kannatamine“ kui see Saaremaa radadel olema saab.“ Tema sõnul on Saaremaa kiired rajad rohkem eruoopalikumad ning loodetavasti naudivad neid ka Enduro GP võistlejad.

Võib tunduda kummaline, et Eestis toimuva enduro maailmameistrivõistluste rajameistriks on soomlane, kuid Antti on enam kui kümme aastaga Saaremaa radu läbi ja lõhki tundma õppinud. Enduro GP Estonia peakorraldaja Veiko Biene ja RedMoto klubi tegemisi jälgis ta samuti juba Tallinnas toimunud MM-etapi ajal ning 2019. aasta suvest on Veiko ja Antti ühiselt Saaremaa võistluse korraldamist arutanud.

„Loodan, et endurorahvas leiab juulis eest idüllilise Saaremaa ning et nad näevad, kui südamlikud on siinsed inimesed,“ loodab Antti tõeks saavat eestlaste seas tuntud ütlust nagu jääksid Saaremaale sõites kõik mured mandrile maha. 

Ka võimalus korraldada võistlus otse kesklinnas, kus publikukatse ja paddock asuvad iidse kindluse ja supelranna kõrval ning poodium ja parc ferme Kuressaare kesklinnas, peaks osalejatele kindlasti muljet avaldama – nagu samuti Kuressaare vilgas ööelu ja endurole lisanduvad ägedad kõrvalüritused. Antti meelest on Saaremaa tõeline Eesti Ibiza!

Lisaks Enduro GP Estonia rajameistriks olemisele korraldab Antti sündmusele soomlastest fännide jaoks ka erireisi. Põhjanaabrid tuuakse bussidega Saaremaale ning enduro Euroopa meistri Roni Nikanderi juhendamisel saavad huvilised staaride tegemistele kaasa elada.

Saare isanda Antti Laine tegemistega saab end kursis hoida SaarenEnduro.fi ja Facebooki lehe kaudu.

Enduro GP Estonia 2020 rada

4 katset Kuressaares ja lähiümbruses, ringi pikkus 55 km, sõiduaeg 2 h 05 min, vähemalt 3 ringi päevas.

Katse 1: Ekstreemkatse (ka reedeõhtune Super Test) Kuressaare kesklinna sadama ja supelranna kõrval: 1,5 km, 2,5 min.

Katse 2: Krossikatse (Karma krossirajal): 3,5 km, 5 min. 

Katse 3: Endurokatse 1: 5,5 km, 10 min.

Katse 4: Endurokatse 2: 4 km, 8 min.

Kõik uudised Avalehele